Bejegyzés képe

Tarczal-Márta Edit beszámolója Pulából

Kategória: 2023-1-HU01-KA121-SCH-000142989

English Language Course and 21st Century Skills for Teachers, Pula 2024


0.nap
Megérkeztem Pulába vagy, ahogy itt írják Polába. A parkolás itt is hasonló, mint Szegeden a parkolóhelyekre születni kell, a szállástól három utcányira találtam a sokadik kör után egy helyet. A szállásadóm három nyelven beszél, persze a magyar nincs közte, viszont jó kis bemelegítés volt nekem a kurzusra, ugyanis a lakásban minden nagyon modern, az appartman egy igazi okos otthon. Digitális kultúra tanárként is érdekesnek találom a megoldásokat. Az apartman felfedezése után megkerestem az iskolát, ami légvonalban kb. 200 méterre lehet a szállástól, de természetesen, csak hangulatos kis utcákon tudom megközelíteni, de így sincs messze. A szálláskeresésénél ez fontos szempont volt, hogy közel legyen az iskola, mert én ide elsősorban tanulni érkeztem. Persze a város és a környék felfedezésére is remélem lesz időm. KÉPEK ITT.


1.nap. A napot ismerkedéssel kezdtük. Nem a hagyományos módon, hanem számomra eddig ismeretlen módszerrel, ami azt kell, hogy mondja működik, mert minden csoporttársam keresztnevét tudom. 10-en vagyunk a csoportba, 8-an Magyarországról (egy szegedi is van a csoportba), 2-en Horváthországból, Vanessza Pulából érkezett és abban az iskolában tanít, ahol a képzés van. Denisz a mesés Rovinjban él, de az idén még nem a tengerparton. Az ismerkedés után az utazással kapcsolatos dolgokról beszélgettünk. Az időbeosztásunk elég szoros két másfél órás és egy 45 perces blokkból áll, köztük 15 perc szünetekkel. Minden feladat a kommunikációról szól és mindig mindenkinek meg kell szólalni és beszélni, beszélni, beszélni kell, persze angolul. Megvallom őszintén nagyon elfáradtam a nap végére. Aminek még nincs vége, mert este egy közös városnézés és együtt elköltött vacsora vár ránk. Tegnap este persze nem maradhatott el egy kis fürdőzés sem a tengerben. Képek itt!


2. nap. Mivel is foglakozhattunk volna ma, mint a Travel story-val.
Elöször önállóan kellett egy worksheet feladatot megoldani kéz teenegger utazásáról. Utána párokban és önállóan kellett szövegeket feldolgozni utazással kapcsolatban. Károllyal egy szarvasi informatika tanárral dolgoztunk együtt. Mások történtének megismerése után, nekünk kellett egy utazást elmesélni, amiben valami szörnyűség történt. Egy rossz vonatra szállás történetét és következményeit meséltük el. Mi azt gondolom, hogy nem vettük túl tragikusra, de voltak olyan párok, akiktől elloptak mindent, eltörék valamilyüket, kiborult a bőröndjük átszállás közben. A pár munka után a szombati piactérre készültünk, olyan gyakorlatot vettünk, ami arra készített fel bennünket. Ehhez kaptunk 30 vásárlással kapcsolatos kérdést és ebből kellett 3-at kiválasztani és a velünk szembe ülővel ezt megbeszélni, majd a az egyik sor eggyel arrébb vándorolt és új párral is meg kellett beszélni a kérdéseket. A tréner viccesen megjegyezte, hogy mindent meg tudunk egymásról.
Én a következő kérdésekre kerestem a választ:
How often do you go shopping?
Do you enjoy shopping?
Do you ever shop online? What For?
Kiderült, hogy a csoportunkból a férfiak shoppingolósabbak. Jorgosz, Tibor, Denisz minden nap vásárol míg Zsuzsi és Andi hetente néhány alkalommal csak.
Nagyon gyorsan eltelt az 5 óra. Nagyon intenzív volt a mai nap is.
Második nap képei ITT!

3.nap a vásárlásé volt a főszerep. Kiderült számunkra az is, hogy a képzés fenntarthatóságra törekszik, emiatt, az anyagok nagy részét elektronikusan kapjuk meg. Ma Speaking: Debates (Discussing pros and cons of various topics) és a Vocabulary: Word formation (Prefixes, suffixes, and root words) volt a fókuszba. Egész nap váltott párokban dolgozatunk, hol egymással, hol az oktatóval folytatava párbeszédeket. Érveket és ellenérveket kellett felsorolni a Pláza és a Kisboltok ellen és mellett. Vagy az online vagy személyes vásárlás mellett. De volt olyan feladat is, hogy me kellett próbálni egy rendőrt meggyőzni, hogy ne büntessen meg gyorshajtásért. Itt a rendőr szerepét kaptam, nem büntettem meg a kollégát, mert a feleségét vitte szülni. 🙂. Az első két napon még tőmondatokaban beszélgettünk. Mára már egyre hosszabbodtak a mondatok és az érvelni is kellett. Kicsi a világ Signumos Kollégákkal futottam össze, akik szintén itt vannak kurzuson.
Harmadik nap képei!

4.nap Speaking: Group discussions (Sharing thoughts on traffic differences) A mai nap első gyakorlatában az előző napi délutáni elfoglaltságokat beszéltük meg. Az előadó arra kérdezett rá, hogy voltunk-e valahol, valamit vásárolni. Utána ismétlésképpen először párokban kellett vásárlási szituációkat megbeszélnünk, én Emmával kerültem egy párba, akinek péksüteményt kellett eladnom, ő viszont cipőt adott el nekem. A páros gyakorlat után a csoportvezető lépett elő vásárlóvá és őt kellett kiszolgálni, magjegyzem elég kukacos vásárló volt, sokat kérdezett és mindenbe belekötött 🙂
Az ismétlés után egy weboldal segítségével megismertük Pula közlelkedését, ami katasztrófális megjegyzem, a parkolás meg kriminális. Meg tudtuk, hogy 6 év alatt ingyenes, a rollert csak összecsukva lehet szállítani, 2 zóna van és 9 közlekedési vonal. Ezután rövid videók segítségével megismerkedtünk a különböző közlekedési módokkal, érdekeségekkel, különböző érdekekségekkel. A videókat megnézve jegyzetelni kellett, hogy miről szól, majd 3 gondolatot kiemelni, amit fontosnak tartunk. Utána megosztottuk gondolatainkat egymással és összegyűjtöttük a három-három jellemzőt. A nap végén jöttek a szokásos villám kérdések, amik most a közlekedéshez kapcsolódtak. A mai nap is sok új dolgot tanultam.

5. nap. Azt gondolom, hogy ez volt eddig a legnehezebb nap. A reggeli könnyed bevezető után, amikor is jót derültünk egymás előző délutáni programján. Jött a (nekem) mélyvíz. Videó részleteket halllgattunk különböző témákban, kérdéseket kellett a videó alapján megválaszolni vagy állításokról eldönteni, hogy igaz vagy hamisak. Megvallom őszintén kb. 50%-osan sikerült. Hát ebben még bőven van hova fejlődni.
A videók után vita készséget fejlesztettük, Összegyűjtöttük az egyetértés és egyet nem értés szavait, kifejezéseit, majd választottunk egy témát, ami mellett érveltünk, kis csoportban készültünk fel a képző "ellen", majd kis csoportban egymás ellen.
People should have a 4-day work week.
A successfuk project require only good team.
Ez volt a két téma, amit megvitattunk.
Az utolsó órában, hallot szöveg alapján kellett egy bűntényt felderíteni. Ki ölte meg Jeremit? A felelsége, a lánya, az üzlettársa vagy a titkárnője? Nem árulom el, de azt igen, hogy nekünk sikerült megtudni. 🙂
Ötödik nap képei!

6.nap A mai napon a megosztásé volt a főszerep. Ez piactér jelleggel zajlott. Ez a mi esetünkben azt jelentette, hogy a rajtunk kívül itt lévő 5 csoporttal folytattunk tapasztalatcserét. Bejött hozzánk egy másik csoport, leültek velünk szembe és el mondtuk, hogy mi mivel foglalkotunk a héten, meghallgattuk, hogy ők mivel foglalkoztak a héten. Majd párcsere. Majd újabb beszélgetés, újabb csere. Minden más kurzusból 3-3 emberrel kellett beszélni. Őszinte leszek, akkora hangzavar volt, hogy nem mindig értettük egymást. Többen próbálkoztak még azzal, hogy ha valaki nem értette, akkor lassabban és hangosabban, nagy kézmozdulatokkal elmondta ugyanazt angolul. Persze ugyanazzal az eredménnyel. Ez összesen 15 ilyen beszélgetést jelentett. Érdekes volt meghallgatni, hogy mennyire máson volt a fókusz a különböző csoportokba. Akik fenntarthatósággal foglalkoztak, azok sokat voltak kinn, erdőben, tengerpaton tartották a foglalkozásokat. A korai fejlesztősök, sok praktikus ötletet osztottak meg. A kamaszkor próblémáival foglalkozók, sok elméleti alapot kaptak. Az énekesek, meg sok-sok fejlesztő feladatot mutattak meg. Nagyon tetszett ez a tudás megosztás, bár a 6 napos munka héttel kicsit nehezen barátkoztam meg.
Hatodik nap képei!

7. nap Megtörtént a kurzusváltás. Az angol nyelvi kurzuson most is 10-en vagyunk, ebből 9 magyar és 1 horvát (Denis a múlt hétről). A csoportból többen angol-magyar kéttanítási nyelvű iskolában tanítanak.
Ma is ismerkedéssel kezdtünk, az ismerkedős provokatív kérdések után, pármunkában folytattuk a beszélgetést. Meg kellett tudni a párunkról néhány érdekességet. Lehet ez munkával vagy családdal vagy szabadidő eltöltésével kapcsolatban. Ezután videókat néztünk meg és válaszoltunk az utána feltett kérdésekre a napirenddel, a hobbival kapcsolatban. Majd önálló munkában össze kellett írni magunkról a napirutint, a hobbinkról valamit, én a fotózásról írtam. Majd ki kellett választani az iskolában, az elmúlt tanév órarendjében, a hét legnehezebb napját és elmondani, hogy miért volt ez nehéz. Én a szerdát választottam, amikor a 6 tanítási óra után, még 2 robotika szakköröm volt. Volt, aki fejlesztő pedagóguskétn egy nap 2-3 iskolában is tart foglalkozásokat és sok idejét elveszi az utazás. Nagyon más volt ez a mai nap, mint a múlt heti. Úgy érzem még hangsúlyosabb szerepet kapott a kommunikáció.

8.nap Reggel élménybeszámolokkal kezdtünk. Azt a kérdést kellett megválaszolni, hogy milyen érdekességeket hallottunk a hétfő esti idegenvezetésen, Pula nevezetteségeiről. Nem si gondoltuk volna, hogy ennyi információ megragadt. Utána mindenki elmsélte, hogy hogyan töltötte, az előző estét. Ezután hanganyag hallgatással folytattuk, ebben adatokat, születési, telefom szám, e mailcímeket kellett felismerni. Ezután páros munkában kellett provokatív kérdések mellett érvelni. Ezekben a feladatokban mindig a képzővel kell vitába szállnunk, aki nem könnyű ellenfél, jól érvel és nem hagyja magát.
A nap másdodik részében Graham Bell életével és munkájával kapcsolatban kellett egy hang anyagot meghallgatnunk, mely alapján egy feladatlap kérdeseit kellett megválaszolni. Itt differenciáltan dolgoztunk. A feladatlap megosztása után, párokban átbeszéltük, hogy ki milyen feladatot kapott és hogyan oldotta meg.
Az utolsó órában újra az érvelésé volt a főszerep, mindenki választott egy kérdés számot, Veronika a képző felolvasta a hozzátartozó kérdést és azt kellett megválaszolni. Ma is minden nap a kommunikációé volt a főszerep. Érdekes, hogy ez a hét teljesen más, mint az előző volt.
Nyolcadik nap képei

9.nap Ma egy nagyon intenzív napon vagyunk túl. Már nap közben el kezdtem, azon aggódni, hogy hogy is gyűjtöm össze, írom le, azt a sok mindentamit nap közben csináltunk. Reggel a ráhangolódó beszélgetésből megtudtam, hogy a Pulai strandokon elszaporodott az alga és sajnos a víz így kevésbé élvezhető. Örültem, hogy mi Pazana-be mentünk át fürdeni, mert ott még tisztább volt a víz. A napot ismétléssel kezdtük, felelevenítettük, hogy előző nap mit olvastunk Bellről és a találmányáról. Ezután mindenki köszönő üzenetet írt Bellnek a találmányáért, ebben le kellett írni, hogy miért vagyunk hálásak neki. Majd mindenki kiválasztott 2-2 addig számára ismeretlen szót az előző napi szövegéből és ehhez kellett angolul magyarázatot írni, amiből a többieknek ki kellett találni, hogy mit jelent. Én a patent és az inventor szavakat választottam.
A nap további részében Your Home volt a téma. Először mindenki elmesélte, hogy milyen apartmanban lakik Pulában, majd az otthoni körülményeket meséltük el. Ezek a beszélgetések váltott párokkal történtek forgószínpadszerűen. Az első témát 3 emberrel, a másodikat 2 emberrel, a harmadikat 1 emberrel kellett megvitatni. Ezután önálló munkában kellett megválaszolni, hogy elöltöznénk-e a mostani otthonunkból vagy nem. Érveket kellett gyűjteni mellette és ellene. érvelni kellett a bérlemény és saját lakás mellett is. Illetve össze kellett gyűjteni, hogy mi az, amit az otthoni házba átmentenénk az itteni szállásból. A témát egy 34 kérdésből álló kérdés sorral zártuk le, melyben a lakással, lakhatással kapcsolatban kérdeztük egymást. Az első embernek 5, a másodiknak 4, a harmadiknak 3, a negyediknek 2, az ötödiknek 1 kérdést tettünk fel és ő is nekünk. Szintén forgó színpadban dolgoztunk.
A napot szituációkkal zártuk, amiben érdekes és vicces helyzeteket kellett a szomszédokkal megoldani.
Kilencedik nap képei

10.nap A mai napon szintén reggeli közös beszélgetéssel kezdtünk. Az előző napi programok több embernek is csalódást okoztak. A tengert ellepték a moszatok, a hajókázók nem találkoztak delfinekkel. Éjjel egy hatalmas eső is volt, így a páratartalom az egekbe szökött. A mai nap egyéni feladata az volt, hogy a Covid alatti életünket, munkánkat mutassuk be egymásnak. Érdekes volt hallani, hogy mennyire másképpen érintett ez bennünket. Ezután differenciált csoportokban dolgoztunk. Szeretem ezt a munkaformát, mert Veronika mindenkinek a szintjének megfelelő feladatot ad, de utána a megbeszélésnél a többiek beszámolói alapján ízelítőt kaphatunk az ő olvasmányaikból is. Én egy olyan szöveget kaptam melyben egy család otthonátmutatják be, minden féle szempontból.
1) A szöveg elolvasása és értelmezése után, meg kellett oldani a hozzátartozó feladatokat.
2) Összefoglalni röviden a szöveg tartalmát.
3) Keresni benne, addig ismeretlen 2-2 szót, röviden körül írni, hogy mit jelent.
4) Eldönteni, hogy szeretnénk-e ebben az otthonban élni vagy sem és indokolni, hogy miért.
Az egyéni és páros feldolgozás után mindenki ismeretette a szövegét a fenti szempontok alapján. A képző tisztázó kérdéseket tett fel mindenkinek pluszba a szöveggel kapcsolatban.
A nap másik részében újra a már tegnap használt 34 kérdéses kérdéssorral dolgoztunk, villám kérdéseket kaptunk a képzőtől, azokat kellett jól és gyorsan megválaszolni. Ezt egyébként minden nap gyakoroljuk a nap valamelyik részében, valamilyen témában, nekem ez egy nagyon nehéz műfaj.
A nap végén a szombati disszeminációra készültünk. Szombaton minden csoport, minden csoporttal összeül egy megbeszélésre, amiben elmondjuk egymásnak, hogy mivel foglalkoztunk a héten. A beszélgetések párokben zajlanak. Minden csoportból 3-3 ismeretlen embernek kell bemutatni, hogy mivel foglalkoztál, mit tanultál a héten.
Tizedik nap képei!


11.nap Ez volt az utolsó nap, amikor a tanulásé volt a főszerep, hiszen holnap már a disszeminációs napunk lesz. A reggeli ráhangolódást a szokásos módon kezdtük. Én azt meséltem el, hogy nyertem egy csomó pénzt egy telefonáló, szerint, aki csak annyit szeretett volna tudni, hogy az online bankszámlámmal mi a helyzet. Mondta neki, hogy nincs olyanom (ez nem igaz), küldjön egy e mailt a tudnivalókkal és a bankkal való egyeztetés után megoldjuk, hogy a számlámon legyen a pénz. Hát az e mail még nem ért ide.
A nap első részében quizletet készítettünk. Először megnéztük, hogy is működik, utána, kipróbáltuk, majd mi magunk is készítettünk. Szerencsére ez nem okozott próblémát, hisz napi szinten használom ezt az alkalmazást. Kellett készíteni egy 15 szóból álló kártya szettet, utána ezeket megosztottuk egymással és kipróbáltuk a többiekét.
A nap következő részében vélemény kifejezéssel foglalkoztunk. Ehhez a már jól ismert forgószínpad módszerét használtuk. Veronika kiosztott egy játéktáblát, arról lehetett választani az állításuk közül párban, felváltva. Lehetett egyetérteni vagy egyet nem érteni az állítással, a másik véleményével. Ez egy nagyon intenzív kommunikációs gyakorlat nekem, nagyon elfáradtam a végére.
A harmadik részben egy leírást kellett adni a kedvenc képedről, könyvedről, színészedről vagy a lakásodról. Én Valéria Perin:  Másodvirágzás című könyvét választottam.
A nap végén még arra is szakítottunk időt, hogy megköszönjük Veronika munkáját.
Tizenegyedik nap képei!


12.nap Az utolsó napi disszemináció hasonlóan zajlott, mégis más volt, mint az előző héten. Mivel most csak 3 kurzus volt a héten, emiatt, kicsit másképpen alakultak a beszélgetéseknél a csoport beosztások. Egyéni helyett kis csoportos beszélgetéseink voltak.
A napot saját csoportunlban kezdtük, ahol a szokásos reggeli beszélgetés után, befejeztük a könyv, film, ajánlókat, majd készültünk a záróbeszélgetésekre.
4 csoportra osztottak bennünket és így beszélgettünk a többi csoportban lévő emberekkel. Bemutattuk egymásnak, hogy mivel foglalkoztunk a héten. Feladatokat mutattunk ismeretettünk és ismertünk meg. Nagyon jó volt így beszélgetni a többiekkel és természetesen társalgási gyakorlásnak sem volt utolsó. Nagyon örülök, hogy résztvehettem ezen a kurzuson, nagyon sokat tanultam.
Tizenkettedik nap képei